tirsdag 14. oktober 2008

Nynorsk


Nynorsk, ja, hva mer kan vi egentlig si? Hvor begeistret er vi egentlig for å bruke tid, og ikke minst krefter på en form på norsk som overhodet ikke interesserer mer enn èn tredel av ungdommen? Og jeg må vel ærlig innrømme at Ivar Aasen ikke er øverst på ønskelista mi nå det gjelder å lære noe nytt.
Men til tross for at faget ikke er så altfor morsomt og inspirerende, så må vi bare gjøre det beste ut av det. Det byr på mange utfordringer og man må virkelig holde tunga rett i munn når man skriver. Gramatikken er også noe underlig, og det tar litt tid å forstå seg på hvordan man skal bøye forskjellige ord i de forskjellige ordklassene.
Jeg behersker nynorsk helt greit, jeg kunne sikkert lagt litt mer i det, men jeg føler at mine ferdigheter ligger der de skal ligge. Vi får jo en vurdering som teller like mye som alle andre fag på vitnemålet, men av en eller annen grunn føler jeg at det er mange som nedprioriterer nynorsken. Det skal jeg forsøke å unngå.

Ingen kommentarer: