fredag 31. oktober 2008

Du trenger ikke mer enn 6

Jeg har ingen konkrete tanker om denne typen novelle, som kalles for mikronovelle. Dette er første gangen jeg har hørt om denne korte fortellingsmetoden. En mikronovelle er ett og slett 6 ord som skal beskrive en hel historie. For meg kan det kanskje bli utfordrende, for jeg liker å uttrykke meg ved å beskrive forholdsvis nøye. Men på en annen måte kan det være fantasifullt med en slik fortelling beskrevet med 6 ord, for det er mye opp til leseren hva som faktisk er handlingen. Da jeg selv satte meg ned og skulle lage min egen lille mikronovelle, var 6 ord entet for mye, eller for lite. Det var i grunn rimelig irriterende hver gang jeg fikk frem et tydelig buskap, men enten var det 5 eller 7 ord i disse mislykkede mikronovellene. Det er bare 6 ord du skal bruke, og derfor blir disse 6 ordene så immanri viktige. Det er jo hele fortellingen! Her har jeg gjort et lite forsøk:

Han hadde gitt opp før starten.

1 kommentar:

Sigrid Joh. O. sa...

veldig sant det om at enten så er det for mange ord, eller så er det for få. Mininovellen din er veldig bra, den får folk til å tenke på historien som ligger bak.